Actueel

Actueel

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Videopitch iets voor jou?

Als televisiepresentator ben je gewend aan camera’s. Grote, dure camera’s, die soms uit zichzelf heen en weer rijden en zelfs je tekst op een presenteerblaadje aanreiken. Dan ligt het niet erg voor de hand dat je roept dat je ook makkelijk met je eigen smartphone en een selfiestick (ja, zo’n lullig ding), fantastische filmpjes kunt maken. Maar toch doe ik dat. Ik moedig iedereen aan om zichzelf te laten zien op beeld.

Op social media trekt het meteen de aandacht: een filmpje. En kom je op een site van een ondernemer, die daar een video heeft, denk je toch gauw ‘even kijken’. En die kans moet jij benutten. Want een video is snel gemaakt en hét middel om te laten zien wie je bent, en belangrijker: wat je te bieden hebt.

Maar nu ben je zelf aan zet. Hoe neem je een geslaagde videopitch op? Hoe zorg je ervoor dat je naturel overkomt? En kan je dat wel zonder dure apparatuur? Ik geef 5 tips voor je eigen geslaagde videopitch.

Tip 1: lepel niet alleen je cv op
Lepel niet alleen je cv op, (“Ik ben Laura en ik werk al 20 jaar als chefkok”), maar vertel wat jij kunt betekenen voor de kijker. Deel juist het resultaat van jouw vakmanschap (“Ik ben Laura, en met mijn passie voor groenten kook ik voor jou een onvergetelijk vegetarisch menu”).
Zorg ervoor dat je je kijker meteen aanspreekt. Stel vragen en benoem een probleem waar je kijker misschien mee zit. Zorg ervoor dat het niet alleen om jou draait. Maar je wil natuurlijk wel laten zien wie je bent, dus:

Tip 2: wees persoonlijk
De perfecte post op social media: zo doe je dat
Hoe grijp je met jouw post op Facebook of Instagram de aandacht van je doelgroep? Ontdek het in deze online cursus
Meer weten?
Wees persoonlijk. Waarom ben je in dit vak gerold? Waar liep je ooit tegenaan, maar heb je toch voor elkaar gebokst? Je kunt tegenwoordig geen marketingblog meer open klikken zonder dat je tegen het begrip storytelling aanloopt. Wat doen we er gewichtig over! Is het zo moeilijk om een verhaal te vertellen? Er is niets natuurlijker. Of het nu bij de koffieautomaat is, in de kroeg, of op een verjaardag, al dan niet met bitterbal. De kunst is datzelfde gevoel over te brengen. Stel dat ik je zou vragen: met wie was je eerste zoen? Dan ga je graven, komen er allemaal beelden naar boven. Muziek uit die tijd. Hoe je je toen voelde. Zo voelt een echt verhaal ook. Je ziet het voor je en je leeft mee. Deel iets van jouw persoonlijke ervaring met levendige details. Dat hoeft niet lang te zijn, want:

Tip 3: houd het kort en simpel
Houd het kort en simpel. Drie minuten is een eeuwigheid. Je wil waarschijnlijk heel veel delen en vertellen, maar durf te kiezen. Te vaak zie ik dat de spreker teveel uitgaat van voorkennis bij de kijker. Maar als ik jouw verhaal toevallig op LinkedIn voorbij zie komen, weet ik niet precies waar jij mee bezig bent en wat jouw specialisme is. Houd het dus eenvoudig en vermijd jargon. Het gaat erom dat je laat zien wat voor leuk type jij bent, wat je te bieden hebt. Verbind er vervolgens een concrete actie aan. De call-to-action, jawel! Nodig uit om verder te kijken op je site, je Facebookpagina te liken of om je in te schrijven voor je nieuwsbrief. Laat het niet in het luchtledige eindigen.

Tip 4: gebruik simpele hulpmiddelen
Gebruik simpele hulpmiddelen. Je kunt prima filmen met je smartphone. Houd ‘m wel in de breedte (als ik slechts een tip zou mogen geven, is dit ‘m. Zo vaak wordt dat nog vergeten!) Neem gerust een selfiestick ter hand. Daarmee heb je net wat meer afstand tot je gezicht. Anders wordt je neus iets uitvergroot (ja, dat is echt waar). Zorg dat het licht goed is, daglicht is het mooist. En dat je daar dan ook met je gezicht instaat. Als je iets wil uitgeven aan je eigen filmpjes, zou ik investeren in een microfoontje, een dasspeld, want het is wel belangrijk dat het geluid goed is.
Neem gerust een selfiestick ter hand. Daarmee heb je net wat meer afstand tot je gezicht. Anders wordt je neus iets uitvergroot. Ja, dat is echt waar.

Tip 5: ga het doen!
Ga het doen! Ik snap dat dat heel makkelijk is gezegd. Het zijn vooral de twijfels die de kop opsteken. “Zie ik er niet stom uit?” “Is mijn verhaal wel interessant?” “Vinden ze me geen uitslover?” Ga na bij jezelf wat jou tegenhoudt. En ga dan serieus in op die kritiek. Zie je er stom uit? Dat valt vast mee. Doe even wat make-up op, of trek een jasje aan waar je je lekker in voelt. Misschien voel je je geen Doutzen, maar hé, kans dat je kijker Doutzen-like is, is heel klein. Is het niet boeiend wat jij te melden hebt? Je kunt vast iemand blij maken met jouw verhaal of product. Dáár doe je het voor. Niet iedereen hoeft het leuk te vinden.

De eerste keer jezelf in een filmpje laten zien is doodeng. Maar als je jezelf eenmaal een keer hebt overwonnen gaat het makkelijker. Echt. Het voordeel van filmen met je telefoon is dat je veel kunt oefenen en het kunt terugkijken. Je kunt het dus keer op keer opnieuw doen, net zo lang tot je tevreden bent. Maar pas op, doe dat niet eindeloos. Behoud je spontaniteit en geef je met enthousiasme over aan de camera. Mensen zijn nieuwsgierig naar wie je echt bent. Laat het zien!

#actueel

Videopitch iets voor jou?

Als televisiepresentator ben je gewend aan camera’s. Grote, dure camera’s, die soms uit zichzelf heen en weer rijden en zelfs je tekst op een presenteerblaadje aanreiken. Dan ligt het niet erg voor de hand dat je roept dat je ook makkelijk met je eigen smartphone en een selfiestick (ja, zo’n lullig ding), fantastische filmpjes kunt maken. Maar toch doe ik dat. Ik moedig iedereen aan om zichzelf te laten zien op beeld.

Op social media trekt het meteen de aandacht: een filmpje. En kom je op een site van een ondernemer, die daar een video heeft, denk je toch gauw ‘even kijken’. En die kans moet jij benutten. Want een video is snel gemaakt en hét middel om te laten zien wie je bent, en belangrijker: wat je te bieden hebt.

Maar nu ben je zelf aan zet. Hoe neem je een geslaagde videopitch op? Hoe zorg je ervoor dat je naturel overkomt? En kan je dat wel zonder dure apparatuur? Ik geef 5 tips voor je eigen geslaagde videopitch.

Tip 1: lepel niet alleen je cv op
Lepel niet alleen je cv op, (“Ik ben Laura en ik werk al 20 jaar als chefkok”), maar vertel wat jij kunt betekenen voor de kijker. Deel juist het resultaat van jouw vakmanschap (“Ik ben Laura, en met mijn passie voor groenten kook ik voor jou een onvergetelijk vegetarisch menu”).
Zorg ervoor dat je je kijker meteen aanspreekt. Stel vragen en benoem een probleem waar je kijker misschien mee zit. Zorg ervoor dat het niet alleen om jou draait. Maar je wil natuurlijk wel laten zien wie je bent, dus:

Tip 2: wees persoonlijk
De perfecte post op social media: zo doe je dat
Hoe grijp je met jouw post op Facebook of Instagram de aandacht van je doelgroep? Ontdek het in deze online cursus
Meer weten?
Wees persoonlijk. Waarom ben je in dit vak gerold? Waar liep je ooit tegenaan, maar heb je toch voor elkaar gebokst? Je kunt tegenwoordig geen marketingblog meer open klikken zonder dat je tegen het begrip storytelling aanloopt. Wat doen we er gewichtig over! Is het zo moeilijk om een verhaal te vertellen? Er is niets natuurlijker. Of het nu bij de koffieautomaat is, in de kroeg, of op een verjaardag, al dan niet met bitterbal. De kunst is datzelfde gevoel over te brengen. Stel dat ik je zou vragen: met wie was je eerste zoen? Dan ga je graven, komen er allemaal beelden naar boven. Muziek uit die tijd. Hoe je je toen voelde. Zo voelt een echt verhaal ook. Je ziet het voor je en je leeft mee. Deel iets van jouw persoonlijke ervaring met levendige details. Dat hoeft niet lang te zijn, want:

Tip 3: houd het kort en simpel
Houd het kort en simpel. Drie minuten is een eeuwigheid. Je wil waarschijnlijk heel veel delen en vertellen, maar durf te kiezen. Te vaak zie ik dat de spreker teveel uitgaat van voorkennis bij de kijker. Maar als ik jouw verhaal toevallig op LinkedIn voorbij zie komen, weet ik niet precies waar jij mee bezig bent en wat jouw specialisme is. Houd het dus eenvoudig en vermijd jargon. Het gaat erom dat je laat zien wat voor leuk type jij bent, wat je te bieden hebt. Verbind er vervolgens een concrete actie aan. De call-to-action, jawel! Nodig uit om verder te kijken op je site, je Facebookpagina te liken of om je in te schrijven voor je nieuwsbrief. Laat het niet in het luchtledige eindigen.

Tip 4: gebruik simpele hulpmiddelen
Gebruik simpele hulpmiddelen. Je kunt prima filmen met je smartphone. Houd ‘m wel in de breedte (als ik slechts een tip zou mogen geven, is dit ‘m. Zo vaak wordt dat nog vergeten!) Neem gerust een selfiestick ter hand. Daarmee heb je net wat meer afstand tot je gezicht. Anders wordt je neus iets uitvergroot (ja, dat is echt waar). Zorg dat het licht goed is, daglicht is het mooist. En dat je daar dan ook met je gezicht instaat. Als je iets wil uitgeven aan je eigen filmpjes, zou ik investeren in een microfoontje, een dasspeld, want het is wel belangrijk dat het geluid goed is.
Neem gerust een selfiestick ter hand. Daarmee heb je net wat meer afstand tot je gezicht. Anders wordt je neus iets uitvergroot. Ja, dat is echt waar.

Tip 5: ga het doen!
Ga het doen! Ik snap dat dat heel makkelijk is gezegd. Het zijn vooral de twijfels die de kop opsteken. “Zie ik er niet stom uit?” “Is mijn verhaal wel interessant?” “Vinden ze me geen uitslover?” Ga na bij jezelf wat jou tegenhoudt. En ga dan serieus in op die kritiek. Zie je er stom uit? Dat valt vast mee. Doe even wat make-up op, of trek een jasje aan waar je je lekker in voelt. Misschien voel je je geen Doutzen, maar hé, kans dat je kijker Doutzen-like is, is heel klein. Is het niet boeiend wat jij te melden hebt? Je kunt vast iemand blij maken met jouw verhaal of product. Dáár doe je het voor. Niet iedereen hoeft het leuk te vinden.

De eerste keer jezelf in een filmpje laten zien is doodeng. Maar als je jezelf eenmaal een keer hebt overwonnen gaat het makkelijker. Echt. Het voordeel van filmen met je telefoon is dat je veel kunt oefenen en het kunt terugkijken. Je kunt het dus keer op keer opnieuw doen, net zo lang tot je tevreden bent. Maar pas op, doe dat niet eindeloos. Behoud je spontaniteit en geef je met enthousiasme over aan de camera. Mensen zijn nieuwsgierig naar wie je echt bent. Laat het zien!

#actueel
... MeerMinder

2 maanden geleden geplaatst
Zeg eens eerlijk... Wanneer heb jij een backup van je website gemaakt?

Te lang geleden? En wat als er nu een probleem met je website ontstaat? Het hoeft niet eens een hacker te zijn. Een corrupte database of een gecrashte webserver bij je hostingprovider kan je website ook om zeep helpen.

En het updaten van de software van je contentmanagementsysteem en bijbehorende plugins... Is dat nog langer geleden?

Waarom laat je het onderhoud van je website niet over aan DeReclamePraktijk? Goed geregeld, en jij hebt meer tijd voor je bedrijf of jezelf.

#actueel

Zeg eens eerlijk... Wanneer heb jij een backup van je website gemaakt?

Te lang geleden? En wat als er nu een probleem met je website ontstaat? Het hoeft niet eens een hacker te zijn. Een corrupte database of een gecrashte webserver bij je hostingprovider kan je website ook om zeep helpen.

En het updaten van de software van je contentmanagementsysteem en bijbehorende plugins... Is dat nog langer geleden?

Waarom laat je het onderhoud van je website niet over aan DeReclamePraktijk? Goed geregeld, en jij hebt meer tijd voor je bedrijf of jezelf.

#actueel
... MeerMinder

3 maanden geleden geplaatst

Comment on Facebook

Iedere nacht naar een andere locatie en na 14 dagen wordt de oudste backup weer overschreven!

Is dat heel erg zoet, zo'n honing provider?

Ik heb dat uitbesteed 😉

Reclame voor loodgieters? Kijk op dereclamepraktijk.nl

#actueel
... MeerMinder

5 maanden geleden geplaatst